top of page
חיפוש
sharon shani gonen

אימפולסיבי באופן ייחודי

שישי מבורך!

הסיפור שאני רוצה לספר לכן היום התרחש בעת הדרכה מקצועית,

לקוראות שלא יצא להן להיות באירוע כזה, אקדים ואומר שנשות ואנשי המקצוע שחברים בקבוצה שמטרתה הדרכה ולימוד, מציגים מקרה, שהוא בעצם אדם שנמצא בטיפולן ושהן רוצות הדרכה ביחס לטיפול בו,

לפעמים המטרה היא להבין יותר טוב מה קורה בחייו של המטופל ומה מפריע, לפעמים לקבל כלים לעזור לו, לפעמים להתמודד עם היבטים אנושיים שונים של הטיפול,

כך או כך להביא מקרה להדרכה, במיוחד באווירה המעולה שיש בקבוצת ההדרכה שעליה אספר היום, זה דבר מצוין שמביא ברכה לכל השותפים.


גנית הציגה מקרה של ילד בן ארבע שהוריו הגיעו אליה בגלל שהוא "אימפולסיבי מאד ועושה דברים מסוכנים".

"אחיו מטופל בגלל הפרעת קשב וריכוז, ונראה לי שגם לו יש, אבל אני חוששת שאולי יש לו גם בעיה בהבנה חברתית ורוצה לתמוך בו גם בכיוון הזה" אמרה גנית.

גנית הוסיפה וסיפרה שהילד, נקרא לו טל, נבדק באבחונים סטנדרטיים ונמצא עם כישורים טובים ותואמי גיל ואף יותר, בכל תחומי הבדיקה.

"מה מפריע להורים?" שאלתי,

"הוא עושה דברים ממש מסוכנים ואימפולסיביים" ענתה גנית, "הולך לבד למכולת במושב וקונה או לוקח ממתקים, זה הוא עשה כשהיה בן שלוש, ככה לבד, בלי אמא שלו".

"ומה עוד?"

"הוא קפץ לחלק העמוק של הבריכה אפילו שאמרו לו לא, והוא טבל את הידיים בשמן שבו טיגנו צ'יפס, אחרי שהוא היה קר, אבל הוא יודע שאסור".

גנית המשיכה ואמרה עוד דברים בכיוונים כאלה ואחרים, עד שקיבלנו תמונה טובה של טל.


"אני רוצה להגיד פה כמה דברים" אמרתי, "הראשון נוגע לאימפולסיביות ולשימוש במילה הזאת; אימפולסיביות זה אומר בהגדרה המקובלת; "תגובה אנושית פזיזה ולא נשלטת, שנעשית במהירות וללא שקילת השלכות עתידיות שליליות",

מילה אחרת שאפשר להשתמש בה במקום אימפולסיביות היא העזה, וההבדל הוא פעמים רבות בתוצאה של המעשה, או באיך שאנחנו רואות את האדם שמבצע את הפעולה.

אני רוצה לספר לכן רגע קטן שקרה לי עם קולגה לפני הרבה שנים כשעבדנו ביחד, שמאד השפיע על איך שאני רואה תכונות והתנהגות של ילדים;

האיש, נקרא לו גלעד, סיפר לי על הבת שלו;

גלעד סיפר שהיא נתקלת בדברים ולא כואב לה, שהיא יכולה להמשיך לפעול למרות חום וקור וקושי ונפילות. "אנשים במקצועות שלנו ישר יגידו שיש לה בעיה בעיבוד החושי, שהיא לא מרגישה מספיק, אולי יקראו לזה תת תחושה, אבל אני לא" אמר גלעד,

"אני רואה את הבת שלי וחושב איזה ספורטאית מעולה היא תוכל להיות, איזה חיילת מצוינת, טיילת עולם, היא תהיה אישה שדברים כמו מכות ונפילות, חום וקור ומאמצים רבים לא יעמדו בדרכה, זה ציוד נפלא בעולם".

"הדברים שאמר גלעד השפיעו עלי עמוקות" סיפרתי למשתתפות בקבוצה, "ומאז אני מסתכלת על ילד לא רק בגילו הנוכחי, אלא בהקשר של איך התכונה הזו יכולה לשרת אותו ולבנות אותו כמבוגר;

אני מכירה אנשים עם הפרעות קשב שהם קרובים לליבי, ואני חושבת שלפעמים הם מעזים לעשות דברים שאחרים לא מעזים, הם מתארים מחשבה לפני מעשה, אבל תוצאת המחשבה היא פעמים רבות נחישות לעשות, עם ולמרות אזהרות.

זה נכון שלפעמים הקפיצה ממגלשה גבוהה תסתיים ביד שבורה, או זריקת הכדור על קופסת הקורנפלייקס שמונחת על המקרר תגרום לנפילתה על הרצפה ושבירתה, ולא להגעתה לידיך,

אבל עדיין, אני רואה את הילדים האלה במעגל החיים ואני אומרת לכם שהם מצוידים בתכונות שמאפשרות להם לפרוץ דרכים, להגיע למקומות שאחרים לא מעזים.

נכון שיש לכל תכונה ונטייה תופעות לוואי, אבל אולי אם נראה את טל, הילד שהבאת להתייעצות, כאדם שכבר מגיל צעיר מצליח לבצע לבד פעולות מורכבות כמו ללכת ולקנות ממתק שהוא רוצה במכולת בגיל שלוש, או לקחת אותו בלי לקנות, כאדם שמחונן בהעזה ויכולת ביצוע מעולה ועצמאית,

נוכל לראות איך בעתיד יש מצב שהיכולות האלה יהיו לו נכס של ממש במגוון משימות חיים, בשירותי הביטחון למשל", אמרתי בחיוך.


"אני מוצאת את עצמי במה שאת אומרת" אמרה אחת המשתתפות, "גם לי יש הפרעת קשב, וגם אני אני עושה החלטות שנחשבות ממש גדולות בדקות ספורות, נגיד להעביר את המשפחה לרילוקיישן, או לצאת לחופשה".

בהמשך יצרנו בקבוצה לטל, היזם הצעיר, תוכנית שבמסגרתה יוכל לבטא את כישוריו ויכולותיו באופנים יותר מתאימים, שישמרו על הלב של ההורים שלו, ועברנו למקרה הבא.


בערב כתבה אחת מהמשתתפות בקבוצה את ההודעה הבאה:

"אני היום גיליתי על עצמי הרבה דברים, לי יש בעיות קשב וריכוז. עשיתי אבחון רק בגיל מבוגר, כאשר למדתי תואר שני בארץ,

הרבה דברים שעשיתי בעבר היו בדיוק כמו ששרון תיארה, אחד מהם היה לעלות לישראל;

אמרתי לבן הזוג שלי שבחיים לא אעזוב את ארץ המוצא שלי, אבל כשגיליתי שאני רוצה להתחתן איתו החלטתי שאבוא איתו לארץ ותוך שבועיים אירגנתי את הכל והגענו לישראל".


שבת שלום,

שתמיד נצליח לראות את עצמנו ואת זולתנו בעין טובה.


התמונה: בריאן פנזו, משתמש בבינה מלאכותית כדי להראות היבטים שונים של הפרעת קשב; לאוסף קוראים: "גוונים של הפרעת קשב" ולתמונה קוראים "אימפולסיבי באופן ייחודי"



51 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול

Comments


bottom of page